onsdag 4 april 2012

Morgonen hon försvann av Linwood Barclay. (med lite spoilervarning)

Tims dotter Syd försvinner plötsligt en dag. Hon kommer inte hem från jobbet på hotellet som hon brukar och Tim åker dit för att leta efter henne. När han frågar efter henne är det ingen som känner till henne och det verkar som om hon aldrig har jobbat på hotellet. Vad har hänt med Syd och varför är det inte någon som känns vid henne på hotellet?

Jag har tidigare läst, och tokälskat, Utan ett ord av Barclay. Min beundran för honom sänktes dock när jag läste Alltför nära och nu med Morgonen hon försvann har han trillat ner i en avgrund så djup att jag inte vet om jag vill att han ska ta sig upp.

Morgonen hon försvann är en enda röra av poliser, före detta fruars nya, idioter, till sambos, snabba biljakter, pistolviftande och osympatiska pappor som letar efter sina barn. Om någon hade sagt att det jag nu läser är manuset  till en film hade jag kunnat godta det, men som roman blir det bara pinsamt. Pappa Tim är så jävla dum i huvudet och han känns inte ett dugg mänsklig. Han gör hela tiden saker som ska vara "coola" men som läsare får de bara honom att verka omänsklig. Allvarligt, han skiter i att ringa polisen när han hittar sin före detta flickvän skjuten! Att Barclay sen skriver och beskriver hela boken som om "detta kunde faktiskt ha hänt" är bara löjeväckande. Ett tag tänker jag att Syd kanske har blivit bortrövad av rymdvarelser, för i Barclays värld kanske detta är troligt?

Tur att det var halva reapriset på bokfan! Den är inte värd mer än 30 spänn.

7 kommentarer:

  1. Hahaha, vilken sågning!! Jag gillade inte Utan ett ord heller, faktiskt, men kunde ändå inte sluta läsa. Mycket konstig känsla att inte alls gilla det jag läste (förutsägbart och ytligt) men ändå inte kunna slita ögonen från sidorna. Inte sugen på den här heller num hehe.;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag jag kunde helt enkelt inte låta bli. Blir så jäkla uppretad på böcker som utger sig för att vara bra och spännande.
      Visst är det konstigt när man inte kan sluta läsa! Men denna fick jag sega mig igenom de sista 100 sidorna.
      Haha, nej du behöver inte läsa den ;)

      Radera
  2. Nej, vad tråkigt att höra!Jobbigt när en bok inte är så bra som man tror att den ska vara!

    SvaraRadera
  3. Tråkigt när en författare inte lever upp till ens förväntningar!

    SvaraRadera
  4. HAHAHA! ÅH vad jag älskar dina sågningar!!! Så galet roliga! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Det är roligt att de uppskattas. Jag är mest förbannad ;)

      Radera
  5. Ja, självklart! Jag tror bara det att sjuksköterskorna är lite försiktiga med att svara/ge diagnoser innan alla provsvar kommit och dessutom är det nog mest läkarens jobb.

    SvaraRadera

Din kommentar betyder mycket för mig. Tack!